Корисні вправи для вивчення теми «ІМЕННИК»
1. Прочитайте. Випишіть власні іменники. Поясніть їх написання.
Земле Шевченкова, земле Франкова,
Ниво, засіяна щастям – добром,
Вічна твоя соловейкова мова,
Вічна розмова Дністра з Дніпром. (Д.Павличко)
2. Прочитайте. Випишіть загальні іменники. Доведіть, що не помиляєтесь.
Спасибі людям, що зростили ліс!
За всі дуби спасибі, за ялини,
І за красу отих зелених кіс
Берізок, милих серцеві людини. (М.Познанська)
3.Прочитайте вірш. Випишіть іменники.
Пахне хліб,
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів
І радістю земною.
І сонцем, що всміхається весною,
І щастям наших неповторних діб -
Духмяно пахне хліб! ( П. Воронько )
4. Перепишіть. Підкресліть іменники і визначте, які з них позначають істоти, а які – неістоти.
Українські ліплені пироги – страва унікальна. Крім наших предків, пирогів не ліпив і не пік жоден народ. Пиріг в українців – символ місяця. Згодом вони здобули визнання й в інших народів (О. Знойко)
5. Доповніть тлумачення слів. Доведіть, що це істоти.
Копач – той, хто…
Визволитель – той хто…
Пекар – той хто…
6. Назвіть іменники, якими можна замінити подані визначення. Доведіть, що це істоти.
Той, хто доповідає - …
Той, хто спостерігає-…
Той, хто слухає-…
Той, хто читає-…
7. Прочитайте і відгадайте загадки. Виділіть закінчення.
Білі птахи летять, на землю зграєю сідають.(Сніжинки)
Під землею вогонь горить,а зверху видно.(Морква)
Зимою народжуюсь, навесні вмираю, своїм тілом землю зігріваю.(Сніг)
Якою косою не можна косити?(Косою з волосся)
Ніжна зірка сніжно-біла, на рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, стала краплею води.
8. Прочитайте загадки і відгадайте їх. Випишіть парами іменники-антоніми із загадок. Визначте рід.
Я антонім слова “літо”
В мене біла тепла свита.
Хоч мороз люблю сама,
Адже звуть мене…
Я антонім шуму, стуку,
Уночі без мене мука.
Для спочинку наймиліша.
Відгадаєш, хто я?
9. До поданих слів додайте назви на позначення маленьких тварин, птахів, щоб можна було довідатись, хто є в кого. Визначте рід іменників.
Корова – теля.
Коза - …
Кінь - …
Качка -…
Курка-…
10. Дайте відповіді на запитання і запишіть їх за зразком.
Того, хто живе в Індії, називають індієць.
Того, хто живе в Україні,-…
Того, хто живе в Америці,-…
Гриб, що росте під березою,-…
Людина, яка проживає в Одесі,-…
11. Згрупувати іменники, близькі за значенням слова “будинок”.
Земля, оселя, небо, житло, хлопець, квартира, колгосп, дім, палац, гніздо, хата.
12. Доповнити словосполучення.
Великий камінь – маленький камінець.
Великий прапор -…
Великий корінь -…
Великий гребінь - …
Великий ремінь-…
Корисні вправи для вивчення теми «ПРИКМЕТНИК»
1. Замінити словосполучення близьким за значенням іменником.
Сильна хуртовина - …
Велике нещастя -…
Сильний дощ -…
Дрібний дощ -…
Буря в морі -…
2. Від поданих слів утворити і записати прикметники.
Дерево, зелень, дзвінок, щастя, село.
Полум’я, синька, школа, радість, Київ.
Осінь, білизна, кропива,мир, вишня, темнота, воля.
3. До поданих словосполучень дібрати протилежні за значенням прикметники.
Стара жінка -…
Старе плаття -…
Стара газета -…
4. До поданих словосполучень дібрати близькі за значенням прикметники
Добрий борщ -…
Добре слово -…
Добрі успіхи -…
5. Замінити словосполучення за зразком.
Шафа з дерева – дерев’яна шафа.
Річка в горах - …
Чоловік з бородою -…
Промінь сонця - …
Гілка яблуні -…
Книга з бібліотеки -…
Дорога через степ -…
6. Заміни словосполучення "іменник + іменник" іншими "прикметник + іменник", уведи в
речення.
З р а з о к: Хліб із пшениці — пшеничний хліб. Бабуся відрізала онукові скибку запашного пшеничного хліба.
Гілка яблуні _________________________________
Гра на комп'ютері ____________________________
Шафа для книжок ____________________________
Одяг на свята ________________________________
Книга з бібліотеки ____________________________
Поле для футболу _____________________________
7. Для спостереження за мовним матеріалом використовуємо таблицю:
Сніг (я к и й?) біл.... Костюм (я к и й?)
син....
Сметана (я к а?) біл... . Волошка (я к а?) син....
Простирадло (я к е?) біл.... Море (я к е?) син... .
- Додайте до прикметників закінчення. Чому вони різні?
8. Спиши, вставляючи в речення потрібні за змістом прикметники. Які з них мають протилежне
значення?
За будовою рослини відрізняються одна від одної. У калюжниці листки... (гладенькі, округлі),
а в огірка... (шорсткі, зубчасті). Стебло у калюжниці досить... (товсте, прямостояче), а в огірка воно... (тонке, стелиться по землі).
9. До виділених слів добери з довідки протилежні за значенням.
свіжий хліб — ... хліб солодкі ліки
—...ліки
свіжі квіти — ... квіти повне відро —...
відро
солодке яблуко —... яблуко повний місяць —... місяць
С л о в а д л я д о в і д к и: кисле, зів'ялі, молодий, порожнє, черствий, гіркі.
10. Встав прикметники у подані прислів'я та приказки, випиши парами прикметники-антоніми.
Більше вір своїм очам, ніж... речам.
Боязливому по вуха — ... по коліна.
В добрім житті кучері в'ються, а в... — січуться.
Гірка робота, а ... хліб.
Добра порада виведе, а ... заведе.
З великої хмари — ... дощ.
Мудрий не все каже, що знає, а ... не все знає, що каже.
11. Замінити прикметники так, щоб похмура картина природи змінилася на протилежну. Виписати парами
прикметники-антоніми.
Важкі чорні хмари пливли небом.
Сердитий вітер гойдав віти дерев.
12. Доберіть синоніми до поданих слів, доберіть іменник, який може характеризуватися кількома з
дібраних ознак.
Веселий — ... Великий — ...
Хоробрий — ... Маленький —...
13.Доберіть антоніми до слів, складіть речення з отриманими парами слів:
Високий — ... Новий — ...
Світлий - ... М'який — ...
14. Прочитайте текст. Поставте замість крапок пропущені прикметники, користуючись словами для довідок
… сонце щедро сипле на землю своє проміння. Швидко тане сніг. З горбків збігають … струмочки. А на … галявинах з’явились перші проліски.
Діти виглядають з вирію пташок!
Слова для довідок: ясне, лісових, дзвінкі.